Plezier als Drijfveer: Cor’s Triatlon Avonturen Onthuld!

April 10, 2024

Voor Cor draait sporten niet alleen om persoonlijke prestaties; het is het gezamenlijke avontuur dat hem echt vreugde brengt. Samen trainen, samen zwemmen, fietsen en hardlopen naar een gezamenlijk doel. En te midden van al deze activiteiten is één aspect dat Cor altijd hoog in het vaandel draagt: plezier. Voor Cor een essentieel ingrediënt van zijn sportieve reis. 

Introductie en Eerste Ervaringen

Hoe ben je voor het eerst in aanraking gekomen met triatlon?

Mijn eerste kennismaking met triatlon was eigenlijk via de televisie. Ik herinner me nog goed dat ik beelden zag van de allereerste Ironman op Hawaii. Het was zo indrukwekkend en bijna onmenselijk wat die atleten daar presteerden.

Cor, kun je ons vertellen over je allereerste triatlon ervaring en wat je motiveerde om deel te nemen?

Nou, mijn vriend Louis belde me op met het idee om deel te nemen aan de triatlon in Parijs. In eerste instantie bood ik aan om hem te helpen met de logistiek (ik woon in de omgeving van Parijs), maar tot mijn verrassing vroeg Louis of ik niet zelf wilde meedoen. Er was een olympische afstand (1500m zwemmen, 45km fietsen en 10km hardlopen).  Deze afstanden zouden voor mij geen probleem zijn. Omdat ik geen reden kon bedenken waarom ik niet mee zou kunnen en willen doen heb ik mij, samen met Louis, ingeschreven voor de triathlon in Parijs.

Hoe was deze ervaring?

Het was een fantastische ervaring, ook omdat Louis en ik samen hebben kunnen zwemmen en fietsen tijdens de wedstrijd! We hadden hetzelfde tempo en stayeren was toegestaan. Louis had al triathlon ervaring, dus ik kon ‘een beetje afkijken’ hoe hij alles deed (spullen klaarleggen, positie kiezen bij het starten, etc.)
Bij het hardlopen zijn we gesplitst. Ik had een hardloopblessure en besloot de 10km langzaam te lopen en zo kon Louis op zijn eigen tempo verder.

Uitdagingen en Obstakels

Welke uitdagingen kwam je tegen tijdens je beginperiode als triatleet en hoe heb je die overwonnen?

In het begin vond ik het vooral lastig om aan alles te denken. Triatlon omvat drie sporten, en je moet al je spullen vooraf klaarmaken. Ook de overgangen in de transitiezone vergen aandacht. Bij grotere triatlons is het niet eenvoudig om je fiets terug te vinden na het zwemmen of hardlopen met de wedstrijd adrenaline in je lijf.  Het vergt wat ervaring en organisatie.

Welke triathlon ervaringen heb je daarna nog opgedaan?

Ik heb verschillende olympische triatlons gedaan en een halve triathlon (Ocean Lava) op Lanzarote. Van daaruit besloot ik door te trainen voor de volledige Ironman op hetzelfde eiland. Helaas kreeg ik in de voorbereiding COVID, waardoor ik lang niet kon hardlopen. Lange tijd erna bleef mijn hartslag steeds hoog bij de hardlooptrainingen.
Voor mij is mijn gezondheid prioriteit 1. Ik heb daarom besloten om te starten bij de Ironman, maar het hardlooponderdeel niet te doen. Ik wilde niet het risico lopen iets ‘kapot’ te maken in mijn lichaam waar ik mogelijk nog langdurig van zou moeten herstellen. Ondanks dat ik niet heb hardgelopen ben ik onwijs trots op mijn prestatie. Ik heb onderweg genoten want het is een hele gave ervaring om aan de start te staan van een Ironman en te mogen fietsen met prachtige vulkanische landschappen om je heen! En niet te vergeten! 3.8km zwemmen en 180km fietsen is ook een hele prestatie om te voltooien!

Ik hoor je praten over dat je gezondheid prioriteit is. Loop je zelf tegen gezondheids problemen op tijdens het sporten?

Ja, bij langere duurtrainingen krijg ik last van mijn spijsvertering. Ik moet dan braken en ik kan geen voeding meer tot mij nemen. Dit is natuurlijk erg vervelend want voeding is essentieel tijdens langere duurtrainingen! Waarschijnlijk ligt het aan mijn voeding en samen met een diëtist ga ik onderzoeken hoe we dit probleem kunnen oplossen.

Tips voor Nieuwe Triatleten

Cor, welk advies zou je nieuwe triatleten willen geven die net beginnen in deze sport

  • Ik zou aanraden om een triathlon te kiezen die meerdere afstanden en meerdere niveaus heeft. Ik was zelf geen snelle fietser en hardloper tijdens mijn eerste triathlon. Maar ik finishte wel met een groep mensen om mij heen! En de tijdslimiet was ruim genomen, waardoor ik ook niet bang was deze niet te halen.
  • Train ook de overgangen van fietsen naar het hardlopen. Deze overgang is niet heel prettig voor de spieren en het is fijn als je het al een paar keer hebt ervaren en geoefend tijdens trainingen. Zo wordt je niet overrompeld in de wedstrijd door het zware gevoel in je benen tijdens de eerste kilometers hardlopen.
  • De transitie zone oefenen. Je kan daar veel tijd verliezen. Voor mij is tijd niet belangrijk. Maar het geeft je ook rust en zekerheid als je weet wat je moet doen. Tijdens de wedstrijd heeft je lichaam adrenaline en is het wat moeilijker om na te denken. Het is dan erg fijn als je de ‘stappen’ al in trainingen hebt geoefend zodat je meer op de ‘automatische piloot’ kan werken.

Passie voor de Sport

Wat maakt de sport van triatlon voor jou zo speciaal en leuk?

De sport triathlon is zo mooi omdat de trainingen erg afwisselend zijn. Je traint 3 verschillende sporten. Naast dat door de afwisseling het niet saai en eentonig is, is het ook goed voor je lichaam. Je traint steeds verschillende spiergroepen waardoor de kans op blessures afneemt, dan wanneer je bijvoorbeeld 5x per week 1 sport uitvoert.

Mooiste Moment in Triatlon

Kun je ons vertellen over een van je meest memorabele momenten tijdens een triatlon?

Mijn mooiste triathlon momenten zijn tijdens mijn halve en hele triathlon op Lanzarote. De hele sfeer op dat eiland straalt triathlon uit. Daarnaast is het heel leuk om dit samen met je familie te kunnen beleven. Samen de week voorafgaand aan de triathlon nog de laatste trainingen doen, parcours verkennen, genieten van het lekkere klimaat, samen startnummers ophalen op de expo. En dan natuurlijk de wedstrijd zelf!
Na afloop op een terrasje, met uitzicht op zee een drankje drinken, om de mooie prestatie te vieren is onvergetelijk!

Tot Slot

Heb je nog laatste woorden voor beginnende triatleten?

Ik zou zeggen, probeer het gewoon een keer. Begin met een korte afstand en behoud het plezier in de sport. Stap voor stap kun je dan kijken naar langere afstanden als je dat wilt. Maar hoeft helemaal niet! Plezier hebben is echt het allerbelangrijkste.

Lees meer

Lees hier onder de meest recente blogs.

Slimme en gezonde keuzes maken in een restaurant: Zo doe je dat!

Eerste hulp bij zadelpijn